11 Feb 2019

HMG2U Tidak Patuh Syariah

Adakah HMG2U Patuh Syariah?

adakah HMG HMG2U riba mengikut hukum syarak


Kepada yang beragama islam atau muslim, status Halal atau haram satu satu pendapatan dititik beratkan. Jadi dalam post ini admin akan share sedikit berkenaan hukum syarak di dalam HMG ini.

Terlebih dahulu, ingin admin tekan kan bahawa admin tidak terlalu arif dalam soal hukum hakam, hanya sekadar asas pengetahuan sahaja.
Di bawah adalah 3 penjelasan berkenaan hukum syarak yang dapat admin kongsikan di dalam HMG iaitu :
1. Sumber pendapatan (Dari mana datang nya keuntungan ahli)
2. Kadar keuntungan
3. Cara transaksi.

1. Sumber pendapatan jelas. Di dalam HMG, Profit yang di terima oleh ahli datangnya adalah daripada keuntungan perniagaan perniagaan yang syarikat jalankan.

2. Berkenaan pembayaran profit. Dari segi hukum Islam, Adalah haram jika kadar keuntungan yang di terima bersifat tetap kerana ia di anggap riba. Di dalam HMG, Profit yang di berikan kepada para ahli adalah tidak tetap atau tidak fix. Profit yang di berikan adalah pada kadar 1.8% hingga 2.5% sehari bergantung kepada kadar keuntungan syarikat dalam perniagaan yang di jalankan.

3. Dari segi transaksi, admin menggunakan persamaan transaksi penjualan emas untuk mendapatkan keuntungan di bawah yang admin jumpa dari blog OhBulan!

HMG2U haram riba


HMG2U haram riba

Di dalam HMG, sekiranya anda ingin menambah modal di dalam pelaburan anda, anda tidak boleh menggunakan terus profit yang terkumpul di dalam akaun anda tersebut (Compounding).
Untuk membolehkan anda menggunakan profit anda untuk membesarkan modal anda, anda perlu mengeluarkan terlebih dahulu profit anda, terima cash, kemudian gunakan semula cash tersebut untuk menambah modal di HMG dengan membuat pembayaran cash ke syarikat.

Share:

Peluang Pelaburan HMG